Het wel en wee van.reismee.nl

Meer van Bolsena

Vrijdag 20 juli liep de wekker om 5 uur af, ideetje van mij en best goed gelopen. Helaas niet de zon op zien komen, zat een wolk in de weg. Om 5.45 uur reden we weg voor een, ruim 1550 km durende rit naar Gradoli, aan het meer van Bolsena.

De eerste ritsensatie was toen Ruud een spin ontdekte, net boven zijn hoofd, mijn held dacht dat hij hem naar buiten 'gestuurd' had, maar blijkbaar had spiderman daar geen zin in. Waarschijnlijk heeft hij een jaartje illegaal bij ons op zonder gewoond en onze tent bewoont ofzo. Later zat hij opeens weer op ons flesje water, een grijze spin (tja, stoffig op zolder), en echt geen lullige, met van die dikke harige poten. Ik gaf een gil van schrik, maar heb hem toen toch vakkundig, met ruim 100 km per uur, anti kraak, het raam uit gewerkt. Rit verliep verder redelijk soepel, tot net voor de Gotthard, daar hebben we de pass maar genomen en kwamen in een dikke wolk en 9 graden terecht. Dat geeft de burger moed. We hebben er gewoon een feestje van gemaakt, met stukjes kookworst erbij. Jammer dat ik geen vlaggetjes meegenomen had.

Rond half 8 zijn we een hotelletje gaan zoeken en kwamen terecht in Fiorenzuola, in een knus hotelletje met eigen restaurant. De inrichting daarvan was wat bizar. Alle stoelen die ze ergens op de kop hadden kunnen tikken hebben ze gebruikt, en stonden zelfs kappers stoelen.

Na een biertje op het terras (die hakte er best in), we hebben de 30 graden inmiddels bereikt, zijn we gaan eten. Geen idee wat er op de kaart stond, alles in het Italiaans, maar allemaal streekgerechten. Met wat gebrekkige uitleg, die niet helemaal lukte, zat ik uiteindelijk met een bord koude rosbief met gebakken aardappelen, voor me. Dat wil je op je brood al niet, laat staan als hoofdgerecht. Kun je ongeveer ook wel nagaan hoe ik er naar keek, toen het neergezet werd. Maar, we passen ons uiteraard aan aan de situatie. Ruud had gebraden varkenswang met gebakken aardappelen in combi met koude rosbief, een heerlijke mixed grill.

Zaterdag 21 juli liep de wekker om kwart voor 8 af. Na een simpel ontbijt (croissant en thee), in het cafeetje van het hotel, zijn we weer vertrokken. De laatste 400 km te gaan. Alles goed verlopen en rond half 2 waren we op de camping. Geweldig om aan te komen rijden uit de bergen en dan het meer te zien, blauw water, blauwe lucht en alles er omheen en erop. Kamp Holland was direct compleet. Alie, Piet, Joke, Dirk en Glen waren net voor ons aangekomen en Carolien, Rik en Bas gisteren al. Eerst maar de vakantie indrinken met een koud biertje (of wat) en toen moesten we toch echt aan de arbeid, ons 'huis' opzetten, maar ff door bikkelen en we hebben weer een super plek direct aan het meer van Bolsena.

's Avonds met zn allen ge-bbq-t, gezellig, relaxt, praatje, uitzicht over het meer, lichtjes aan de overkant. Het geheel was af! En dan de eerste nacht in de tent, wat een toestand. Aan mijn vakkundig opgepompte luchtbed lag het niet hoor. Heerlijk bedje, maar het begon te waaien en dan lijkt een meer wel een zee, ok... ik hoor regen, even eruit, oh toch niet, mega sterrenhemel. Ik dat al uren geslapen te hebben, het was 4 uur. Maar, geen regen, dus dan maar weer slapen. 's Morgens, shit heet, vorig jaar stond hier nog een grote boom, wie heeft die boom gejat? Dan vanmiddag maar een tukkie doen, tenslotte komen we voor de zon! We hebben er een rustige dag van gemaakt. Ff boodschappen doen, koffie drinken, zitten, lezen en opeens ging het stormen, echt hard. Maar de tent bleef staan en het was zeker niet koud, dus 2 positieve punten. Tijd voor een borrel, dan overleef je dit ook wel weer. En toen ging er iets ernstig mis op het meer, een surfer kwam echt in de problemen en Rik moest hem met de boot gaan redden. Er is echt heul veul wind weggewaaid vandaag, maar dit was best heftig. Ik heb niet alles meegemaakt, dacht, als vele hier staan te kijken, is het vast rustig bij de douches. Toen ik terug kwam kwam net de ambulance aanrijden, die surfer had het zonder hulp echt niet gered, onderkoeld! En het bleef maar waaien, maar de tent is de hele dag blijven staan, dus vannacht kan ik met een gerust hart gaan slapen, hoop ik. 's Avonds pizza gegeten en een drankje gedaan. Einde aan een wel warme, maar letterlijk verwaaide dag.

Maandag 23 juli, de hele nacht weer een kolere herrie geweest van de wind en 's morgens ook niet zonnig, voordeel uitgeslapen tot half 10. In de tent is het tenminste rustig, zodra je buiten komt is er wind, heul veul wind om je oren. Vandaag zijn we naar Orvieto geweest, een typisch Italiaans stadje met van die leuke straatjes met balkonnetjes en hang garaniums, zo leuk (van een ander). Op een terrasje cappuccino gedronken, daarna ff lopen en toen nog een x in die volgorde, mooie kerk en uitzichten tegen gekomen. Ff ijsje eten. Lekker genieten, ondanks het mindere weer. Terug op de camping, toe aan een biertje met een woest meer op de voorgrond hebben we een plekje uit de wind gevonden!

Ron en Ageeth

Jullie hebben in korte tijd al weer veel beleefd! Spannend zo'n meer. Wij genieten in onze tuin van een koude Warsteiner en een glas Retsina om alvast in de stemming te komen voor Zakynthos. Hier geen wind en knetterwarm. We wensen jullie een rustige nacht zonder wind!! Groeten aan de rest van Kamp Holland

Trees

Hoi luitjes,
Heel leuk dat ik weer mee mag genieten van jullie reisverhaal! Heb je ballonnen meegenomen om op de wind te laten dansen? Dat is best gaaf hoor. Goed werk van die stoere Rik. Hier in het "Lago di Einde" is het nu gelukkig mooi weer dus tijd voor de Prosecco...10,9,8,7,6,5,4,3,2,1..PROOST!!
Groetjes aan iedereen en een hele fijne vakantie verder

Gerdi

Wat een toestand daar aan het meer. Gelukkig kan de surfer het dankzij held Rik na vertellen.
Hier is het warm weer met weinig wind, best warmpjes hoor. Gisteren lekker gebbqd met een koel roseetje.
Doe de Hollanders de groeten vanuit een warm Holland en hopelijk gaat de wind liggen.

Ans en Gijsbert

mooie reis nog mooiere verhalen