Het wel en wee van.reismee.nl

Brazilie (part II)

Dinsdag 14 februari, Valentijnsdag en we hebben een kaart gekregen in onze kamer van de kapitein, alleen heeft heel het schip die ontvangen, met 2 kleine cakejes. Leuk gedaan. Vandaag liggen we voor anker in Armacao des Buzios en we hebben weer een mooie blauwe lucht, een warm dagje. Met de tender naar land. We zijn terecht gekomen in een chique badplaats. Ik kom hier goed tot mn recht met mn diva hoedje. Schitterend plaatje met blauwe lucht, wit strand, groene zee, bootjes die dobberen, de zon di zn werk doet en alle mooie straatjes met de chique winkeltjes. Maar het viel nog niet mee om eerst een cappuccinootje te scoren. Eind langs de boulevard 'geflanneerd' en toen zagen we een tentje, waar we genoegen moesten nemen met een soort vingerhoedje koffie. Daarna doorgelopen naar een strand en ja hoor, het is hier toeristischer, daar zijn ze te huur een parasol en 2 stoeltjes, van die stoeltjes waarmee je in de klit kunt raken als je ze in / uit moet klappen, met zo'n hanglaken erin. Niet het comfortabelst, maar de zon was zo scherp, het moest dan toch maar. Lekker dagje onder, soms naast de parasol doorgebracht en af e ntoe in het water, wat veel kouder was dan gisteren. Het was een heerlijke dag (kun je een liedje van maken). 's Avonds was er weer een musical aan boord over de sprookjes van Grimm. Wel leuk, maar blijft lastig dat Duits.

En dan is het woensdag 15 februari en wordt je wakker in de haven van Rio de Janeiro, toch echt niet de eerste de beste stad. Toch eerst maar even ontbijten en wat schetst onze verbazing, we zijn bevrijd. 'Alle' Duitsers zijn van boord verdwenen. Het was echt belachelijk rustig, niemand op het buitenterras. Alle georganiseerde tours waren blijkbaar al vertrokken, heerlijk.

Na een rustig ontbijt rond 10 uur met een ander Nederlands stel een taxi gepakt, die ons de hele dag rond wilde rijden. Allereerst naar Corcovada. Hoog boven de stad kijkt het 38 meter hoge en 29 meter brede Christusbeeld uit over de stad. Vanaf ieder punt in de stad kun je hem zien. Vaak op TV of plaatjes gezien en nu stonden we er voor. Machtig groot. Met uitzicht over Rio met zn 6 miljoen inwoners, regenwoud en een meer in het midden van de stad, overal stranden en gebouwen. Machtig mooi om te zien, heel onwerkelijk. Via het regenwoud naar een plek waar je kan hanggliden, met een driehoekig zijl van een berg hoog boven Rio afrennen en zwevend door de lucht Rio bekijken. Stond nog op mn lijstje to do. Wanneer doe je zoiets? Boven een fantastische stad / uitzicht, met schitterend mooi weer (30 graden) en de man van het andere stel die ook wel wilde, we doen het. Op de berg kleding aan, oefenen met rennen (met je duo maat), recht vooruit blijven kijken en niet springen of naar je voeten kijken (dat lukt me wel, kijk zo vaak niet waar ik loop). Makkie, gaan we doen... en dan ben je aan de beurt. OK, vooruit kijken en gewoon rennen tot ik zweef. Dit ga ik doen!! En ja, ik ben met een lekkere, gespierde, donkere, stoere vent het diepe in gerent. Zn nickname is Zero, van Zero crashes en dat wilde hij graag zo houden zei hij. Ik kon alleen zeggen, doe je best en succes ermee. We vlogen als een vogel, aan een zeiltje, wie verzint het. Wat een uitzicht, over bos, land, zee en het Christusbeeld dat toekijkt en uiteindelijk landen beneden op het strand. Gelukkig hebben we de foto's nog. Het lijkt soms net nep, maar ik weet, het was echt! Na een colaatje, om mn droge bek weg te spoelen, doorgereden langs de kust, uiteindelijk naar de Copacabana. HET strand van Rio en door naar de suikerberg. Met 2 kabelbanen omhoog voor weer een uitzichtpunt over Rio, nu het Christus beeld in de verte. Waar je ook keek, het was schitterend! Rond 18.00 uur terug op de boot, eerst een koud biertje om bij te komen van deze enerverende dag!

Donderdag 16 februari onze laatste echte vakantiedag en nog tot half 3 in Rio de Janeiro. Heerlijk rustig weer ontbijtje genoten buiten, zo'n goed begin van de dag en toen vanaf de terminal Rio in gelopen. Zal vast iets interessants in de buurt zijn en ja hoor, na even lopen kwamen we op de 'Carnavals' Cuyp, een leuke markt waar veel rommeltjes voor het aankomende carnaval te krijgen waren. Ook maar wat onzin ingekocht, je weet nooit waar je het nog eens voor nodig hebt.

Aan boord nog even geluncht, nu staat het nog kant en klaar voor ons. Daarna bedje gezocht in de zon en daar blijven zitten tot het echt tijd was om afscheid te nemen van het pool deck als zonnedeck.

Dit was een fantastisch vakantie met vele facetten in zich, rust, reinheid, regelmaat (regelmatig een borrel is ook regelmaat), (ont)spanning, ontdekken, beleving en stopen bij het hoogtepunt Rio de Janeiro, fantastische stad.

's Avonds nog een afscheidsshow in het theater, een Cuba Libre in de bar en toen helaas, inpakken. Zijn we vrij gemakkelijk in, dus niet heel veel tijd aan besteed. Alleen die koffers moesten al op de gang worden gezet, werden 's nachts al afgevoerd. Dus wel even nadenken wat we morgenochtend nog aan willen / nodig hebben.

Vrijdag 17 februari liep de wekker af om kwart voor 8, toch nog even genieten in de zon van Santos, van het ontbijt en voor 9 uur de kamer verlaten. We hadden transfer naar de luchthaven geregeld aan boord, dus half 10 begon de 'aftocht'... koffer zoeken. Even schrikken, eentje stond niet waar die hoorde te staan, maar gelukkig kwam toch boven water en rond 10 uur reed de bus weg, voor een 2 uur durende rit naar Sao Paulo airport waar we ons een dagje moeten vermaken. We zouden om 21.00 uur in de avond vliegen. En dat vermaken lukte goed, om 18.00 uur konden we inchecken en toen we daar eenmaal door waren.... Op zn Hollands gezegd, kut.... Het vliegtuig was er niet. Moest ivm noodweer uitwijken en kwam pas rond 23.00 uur binnen, dus wij vertrokken pas rond 0.00 uur 's nachts.... En die wachturen duurde toch lang, zaten niet in mn systeem.

De hele vlucht geslapen en na ongeveer 11 uur vliegen landen we dan toch, 3 uur te laat, op schiphol, rond half 3 in de middag. Waar Ed en Anouk ons stonden op te wachten om ons naar Waarder te brengen en dat was weer een mooie thuiskomer!!

Carmen

Gaaf, super leuk dat het zo mooi is geweest en jullie hebben genoten! welkom thuis! X

Trees

Fijn, dat jullie weer veilig thuis zijn! Wat een geweldige foto's van dat zweven Anita. Wat ben je toch een stoere meid!!
Dagdag, groetjes en tot ziens